Pizza Romero

Pizza Romero

Pizzadeg

  • 2 dl mandel
  • En nypa salt
  • Lite oregano
  • 2 msk olivolja

Gör så här

  1. Kör ingredienserna till egen i en matberedare tills du får en deg.
  2. Lägg degen på en tallrik och forma den till valfri tjocklek och storlek.

Ost

  • 1 dl cashewnötter
  • 1 dadel
  • En nypa salt
  • 3 msk vatten

Gör så här

  1. Kör cashew i en matberederade tills den blir till mjöl.
  2. Tillsätt dadel och salt och kör igen.
  3. Fyll på med vatten till lagom konsistens.
  4. Bred ut osten på degen ovan

Toppfyllning

  • Tomater
  • Gurka
  • Sallad
  • Rödlök
  • Morot

Gör så här

  1. Skär tomat och gurka i runda bitar.
  2. Lägg ut varannan tomat varannan gurka på osten ovan.
  3. Skär rödlöken i små bitar och lägg den mitt på pizzan.
  4. Skär moroten i strimlor och lägg den runt pizzan.
Pizza Romero

Tips!

Den här pizzan är suuupergoood. Och liksom alla mina bästa recept på den här sidan så kommer detta recept från den bästa råkocken jag känner till: Min hustru Jayvi.

---
Recept på råkost/raw food från Christer BarregrenBums.nu

7 kommentarer:

  1. Testade Pizza Romero till middag igår.. Mycket gott! Tack för receptet

    SvaraRadera
  2. Låter smarrigt! Men blir det inte en för stor andel fett i den här måltiden med tanke på mycket av både cashew och mandel?

    SvaraRadera
  3. Det är bra att ha ordentligt med fett i maten, så länge det inte är transfett och margarin och sån smörja. Vegetarisk och vegansk mat anklagas ofta för att innehålla för lite fett.

    Nötter och frön är är bra källa till inte bara fett utan även protein. Bäst är valnötter och stenfrukten mandel.

    Mandel innehåller 54 procent fett, 27 procent protein och 7 procent kolhydrater. Mandeln är dessutom basisk.

    Cashew är en godisnöt. Den tillför inte så mycket nyttigheter, men å andra sidan skadar den inte heller. Den är god för såser och används till det.

    Jag bryr mig inte så mycket om fett, kolhydrater och proteiner. Man kan knappt slå upp en tidning i dag utan att läsa om det. Viktigare än det är om maten innehåller mineraler, vitaminer, klorofyll, biofotoner, enzymer. Och, inte minst, hur maten påverkar vårt pH-värde (om maten gör oss basisk eller försurade).

    Frukt och grönsaker för oss basiska kött och framförallt mjölkprodukter och skräpmat med transfetter och mycket socker) gör oss försurade.

    Jag tror du kan äta Pizza Romero med gott samvete. Se till att använda Hiamlyasalt bara. Dadel innehåller en del socker men det är ju bara en. Så njut med gott samvete!

    SvaraRadera
  4. Tack för utförligt svar! Jag är ganska ny på raw food och inte så jätte näringsinsatt egentligen. Tycker det är fantastisk mat men har blivit ifrågasatt just om fettet i nötterna (som givetvis är bra fett, men inte i för stora mängder, eller?)och fått en funderare själv. Finns det någon gräns för hur mycket man bör inta per dag för att det inte ska bli för mycket?

    SvaraRadera
  5. När jag började för ett år sedan åt jag massor av nötter. Jag behövde det. Sedan har det blivit mer och mer grönsaker. Det är en trend som jag delar med många. Man börjar med frukt och nötter och för in grönsakerna efterhand...

    Denna mat är så nyttig och - inte minst - naturlig, så äter man den är man 10 gånger nyttigare än de som äter processad sjukmanskost. Därför behöver man inte bekymra sig så mycket för att ta för mycket si och så.

    Efterhand lät man sig mer och mer om vad som är nyttigt, men eftersom allt i denna diet är bra så behöver man inte ta i för mycket så man tappar lusten och ger upp.

    Gör det som känns bra och njut av ditt nya sundare liv. Bli gärna medlem i greenroomsverige.ning.com (och lägg till mig som vän) så har du Sveriges råkostelit vid dina fingerspetsar och får alla hjälp och tips du behöver :-)

    SvaraRadera
  6. Pizzan är god men botten/osten är lite för söt tycker jag. Hade det inte varit grönsaker ovanpå hade det kunnat vara en dessert. Jag har provat att lägga på lite oliver och torkad tomat och då blir det lite "matigare".

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.